Thursday 19 April 2012

Ragbi Ganas dan "lutut piang"

ragbi sukan ganas? yeke, ermm, ganas gak sebenarnye, sebab aku sendiri pun penah patah kaki bile main ragbi ni, tp aku kene kat china sana, aku rasa aku patah kaki tu sebab silap aku sendiri nak main game international, game besar, tp aku tak prepare muscle aku, body aku, bg kuat, dalam malaysia leh la makan, tp kat luar negara, masih belum cukup, jd itu pengajaran untuk aku lah, hehe pengalaman yg best,,


 

 

selain ragbi, banyak lg sukan yg ganas dan berbahaya,  

contoh nya, bola sepak, nampak je sepak2 bola, kot tesepak kaki ke,badan ke kepala ke mana ke, same je ganasnye, hoki, n macam2 lagi sukan yg kalau kite tak ikut peraturan n keselamatan dan teknik yg betul, kecederaan akan berlaku,


 futsal, ganas gak sukan nya, nampak je cam sukaan yg enjoy malam2, main ngan kawan2, gelak2 sane sini, hakikatnya mengikut kajian penganilis sukan futsal sebenarnya jatuh sukan nombor satu paling ganas kat malaysia ni, sebab ape? sebab dlm tak perasan, futsal ni kite main takde refri, so kite main je, hentam sane sini, kan? sebab utama die ramai pemain futsal ni just tok enjoy, n dorang masuk gelanggang pun sebenarnya dengan body yg tak ready, tanpe warm up yg betul, masuk2 terus main, n main plak bantai je dan dari situ lah injured2 teruk akan berlaku seperti adik beradik "CL" iaitu "ACL", "PCL" dan "MCL" (lutut piang baq hang), ini kecederaan urat lutut, doktor tahu la ni, dalam tak sedar, futsal boleh mengakibatkan kecederaan dalam tak sedar, banyak contoh2 di depan mata aku sendiri kene, coach rugby negeri sembilan aku dlu, abg killer, kne ACL masa main futsal, ramai lah contoh2 n pengalaman dorang, so hati2 bile main futsal tu, mungkin malam itu lah tamat nya karier sukan kite, bile lutut piang, mmg takleh nak main ape2, mungkin congkak dan batu seremban je lah yg boleh kite main, pehh, tak sanggupp, harap2 dijauh kan la, mane nak cari makan nti, nak jalan pun susah,



No comments:

Post a Comment